26. 10. 2023

Tu už 30 rokov nie je hotel, tu žijeme my, utečenci vo vlastnej krajine

výstava: Utečenci vo vlastnej krajine autor: Andrea Kalinová miesto: Sanatórium Medea, Tskaltubo, Gruzínsko trvanie výstavy: 12. 10. - 26. 10. 2023 organizátor: Tskaltubo Art Festival

Od abcházsko-gruzínskej vojny uplynulo 30 rokov. Abcházsko je dodnes izolovanou a väčšinou sveta neuznanou krajinou. Pred občianskou vojnou v rokoch 1992 - 1993 žilo na jeho území vyše 250 tisíc etnických Gruzíncov, ktorí boli počas konfliktu nútení  nedobrovoľne opustiť svoje domovy. Stali sa z nich vysídlenci vo vlastnej krajine, takzvaní IDPs - "internally displaced persons". Gruzínska vláda musela nájsť rýchle „dočasné“ riešenie, a tak utečencov ubytovali do nemocníc, škôlok a najmä hotelov, liečebných domov a sanatórií. Rodiny, ktoré v Abcházsku bývali v rodinných domoch a vlastnili mandarínkové plantáže sa museli zmestiť do jednej izby. 

Výstava v jednom zo sanatórii zachytáva týchto nedobrovoľných obyvateľov kúpeľného mesta a prostredie, v ktorom žijú ako aj ich spomienky. 


Výstava bola podporená z verejných zdrojov FPU. 

 "Najpríjemnejšou spomienkou na toto miesto sú ľudia, s ktorými som tu žil. Často na nich spomínam - spolu sme sa zabávali, rozprávali, prešli sme tisíckami ťažkostí a niektorí zomreli. Spomínam si na všetkých. Ale aj tak sa mi každú noc sníva o Abcházsku."

"Keď sme sa presťahovali do tohto sanatória, mal som pocit, že som vo väzení. Bola som zvyknutá na otvorený priestor, keď máte svoj dom, všetko je vaše a zrazu musíte žiť v jednej miestnosti, ktorá vám slúži ako obývačka, spálňa, kuchyňa. Keď som si uvedomil, že sme tu všetci jednotní, všetci sme v problémoch, už pre mňa nebolo ťažké sa prispôsobiť."

"Hoci sme trpeli bolesťami, z nášho sanatória sa vždy ozýval spev. Miestni o nás hovorili - tí utečenci sú blázni, ako môžu spievať! Spoločné státie nás zachránilo. Keby nie to, tak by sme neprežili."


"Vojna sa začala 19. augusta a my sme sa sem presťahovali približne v polovici novembra. V Suchumi sa diala hrôza. Jedinou možnosťou bolo odísť vlakom až do Zugdidi. Vlak bol preplnený, so zhasnutými svetlami. Ležali sme pod sedadlami a nad hlavami nám lietali zbrane. Trvalo osem hodín, kým sme sa dostali do Ingiri. Trochu sme sa pohli, potom vlak zastavil a čakal, kedy sa hluk rozplynie, a potom pokračoval. Bola to cesta, ktorá sa nikdy neskončila."




"Je pre mňa ťažké hovoriť. Je veľmi ťažké hovoriť o minulosti. Čo som mal, čo mám. Za posledných 30 rokov som videl len ničenie."

"Bolo veľmi ťažké prijímať ľudí v núdzi. Robili sme všetko, čo sme mohli. Dňa 9. októbra 1992 prišiel prvý prúd vnútorne vysídlených osôb z Gagra-Gudauty a potom nasledovali ďalší. Rozdelili sme pre nich izby, vytvorili sme im podmienky, ako najlepšie sme vedeli."



"Keď sa začne vojna, je ťažké hovoriť o jej konci. Mali sme veľmi veľa práce. Teraz je Ukrajina pre mňa rovnakou bolesťou ako Abcházsko a Tskaltubo. Ak vás bolí pravá ruka, bolí vás celé telo."







Žiadne komentáre: